Peremajaan kulit wajah

Berjuta-juta wanita, walaupun berumur, selalu ingin bersinar dengan kecantikan. Sudah tentu, penampilan kulit dipengaruhi oleh keadaan kulit wajah, dan yang paling penting adalah kehalusan dan kekencangannya. Sudah tentu, mana-mana wanita dapat melicinkan semua kerutan, mengencangkan kulit dan memberikan penampilan yang rapi, hanya penting untuk melakukan semua prosedur setiap hari, makan makanan yang sihat dan meninggalkan semua tabiat buruk, maka wajah akan kembali segar.

Meremajakan kulit anda di rumah

Sebelum meremajakan kulit dengan pelbagai cara, anda mesti terlebih dahulu mengubah diet anda untuk menepu badan dan kulit dengan vitamin yang diperlukan. Perkenalkan banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, serta kacang-kacangan dan banyak makanan sihat lain untuk makanan anda. Untuk membersihkan badan, ada baiknya minum segelas air yang ditapis setiap pagi - ini akan memberi kesan yang baik pada kulit wajah.

Sebagai tambahan kepada pelbagai topeng, losyen peremajaan, proses ini juga merangkumi senaman wajah dan urutan. Terdapat banyak tindakan urut, getaran dan pukulan yang berbeza.

Sekiranya anda melakukannya setiap hari, maka otot-otot wajah akan menjadi sempurna, selepas itu kerutan dilancarkan.

Cara dan kaedah yang berkesan

Hari ini terdapat banyak resipi untuk peremajaan wajah di rumah. Ini termasuk topeng pembersih, losyen, krim, dan sebagainya.

Krim Buih Pembersih:

  1. Untuk semua jenis kulit. Untuk membuat busa berkrim buatan sendiri ini, anda memerlukan: 2 sudu besar. sudu yogurt tanpa pekat dan bahan tambahan, 1 sudu besar. sesudu madu dan minyak badam, serta 1 kiwi parut. Busa krim yang sudah siap hendaklah dilumasi dengan wajah yang sedikit dibasahi dengan gerakan mengurut. Buih ini membersihkan wajah dengan sempurna dari alat solek, dan berperanan sebagai pembersih harian.
  2. Untuk kulit kering. Anda memerlukan: 1 cawan krim lemak tinggi dicampur dengan kuning telur, 3 sudu besar. sudu besar jus lemon dan 1 sudu besar. sesudu brendi. Buih berkrim ini membantu melembapkan kulit kering dan membersihkannya dengan lembut.
  3. Untuk kulit berminyak, busa krim kering dalam bentuk serbuk sangat sesuai. Ia juga tidak sukar untuk memasaknya. Tuangkan 2 sudu besar ke dalam mangkuk. sudu besar oatmeal kering dan jumlah teh hijau yang sama tanpa perisa, sampaikan semuanya melalui pengisar untuk mendapatkan serbuk. Tuangkan serbuk selesai sedikit di telapak tangan anda, titiskan beberapa tetes air ke dalamnya dan pelincirkan wajah anda yang basah dengan gerakan mengurut yang lembut, pada akhirnya basuh dengan air suam.

Peremajaan wajah harus dilakukan secara menyeluruh dengan menggunakan segala cara: busa, krim, topeng.

Krim peremajaan wajah

Untuk peremajaan rumah, anda memerlukan krim khas yang terdiri daripada beberapa ramuan.

Komposisi krim sedemikian termasuk lilin lebah, dan minyak pati, yang dipilih untuk jenis kulit tertentu, memainkan peranan sebagai komponen aktif:

  • untuk kulit normal - lemon, oren;
  • untuk daun geranium kering dan rosewood kering;
  • untuk berminyak - lemon;
  • untuk kulit bercampur - pudina dan neroli.

Lavender juga boleh ditambah untuk setiap jenis kulit.

Untuk menyediakan krim sedemikian untuk peremajaan wajah, pertama sekali anda perlu membuat kaldu merah jambu seperti berikut: 1 sudu besar. tuangkan sesudu kelopak mawar segar atau kering dengan segelas air panas, masukkan dengan api kecil, rebus selama 5 minit selepas mendidih. Kemudian kami sejuk, tapis. Masukkan kaldu merah jambu yang sudah siap hingga 1 sudu besar. sudu madu dan panaskan semuanya dalam tab mandi air. Pada masa yang sama, cairkan 2 sudu besar lilin lebah dalam mangkuk logam. sudu dan campurkan dengan 1 sudu besar. sesudu shea butter, tanpa mematikan api. Kemudian 1 sudu besar ditambahkan ke lilin lebah. sudu minyak badam dan kelapa.

Sebagai kesimpulan, tuangkan kaldu merah jambu dengan madu ke dalam jisim dan pukul dengan pukul, matikan api dan sejukkan. Dengan krim siap pakai, kami melincirkan wajah setiap hari dengan gerakan mengurut sehingga diserap sepenuhnya.

Minyak anti-penuaan

Terdapat banyak minyak kosmetik di dunia yang memainkan peranan berbeza di wajah. Kumpulan minyak pertama melembapkan kulit kering, melindunginya daripada mengelupas dan retak.

Yang kedua menghasilkan sebum subkutan oleh kelenjar, yang meningkatkan kesihatan kulit berminyak. Dan yang ketiga, menegangkan kulit, melicinkan kedutan kecil.

Mari bercakap mengenai kumpulan minyak ketiga dengan lebih terperinci:

  1. Kastor.Paling sesuai untuk kulit kering. Melembapkan dengan sempurna, menghilangkan pengelupasan, melicinkan kedutan (semasa kerap digunakan). Kerana minyak ini sangat berkhasiat dan bermanfaat, terutama untuk kulit sensitif kering, ia dibenarkan menggunakannya di kawasan sekitar mata.
  2. Telapak tangan.Minyak ini dianggap multifungsi, kerana ia dapat mengatasi kekurangan vitamin pada kulit dengan sempurna, mengencangkan luka dan luka kecil, melembapkan, melembutkan, menyegarkan kulit, dan melicinkan kedutan. Ia dijual di farmasi dalam beberapa varietas - batu (inti sawit) dan berlubang (sawit merah). Kesemuanya tidak berbeza dalam sifat berguna.
  3. Kelapa.Berkhasiat, menyegarkan, nada, melembapkan. Lebih sesuai untuk kulit kering dan sensitif. Minyak ini sangat baik digunakan pada wajah sebelum pergi ke pantai atau pada musim sejuk, ketika wajah mungkin mengalami suhu rendah.
  4. Badam.Menyuburkan, melembapkan, menghilangkan kedutan halus, membantu dengan sempurna di kawasan sekitar mata. Pakar mengesyorkan minyak ini terutama kepada orang-orang dengan kulit yang sangat kering yang telah kehilangan keindahan dan kehalusannya.
  5. Alpukat.Sesuai untuk semua jenis kulit. Meremajakan dengan sempurna, melembapkan, menjadikan wajah licin, halus. Mempunyai kemampuan untuk memperbaiki kawasan kulit yang rosak.

Peremajaan kulit pecahan

Setelah beberapa lama, hampir semua sel mati atau kehilangan aktivitinya. Oleh itu, untuk menjadikannya berfungsi semula, peremajaan laser pecahan kadang-kadang digunakan.

Jurusolek akan memberi nasihat kepada anda mengenai anti penuaan mana yang lebih baik untuk dipilih. Tetapi tetap baik untuk menggunakan semua pilihan untuk peremajaan sekaligus, kerana sel mesti diperbaharui baik di permukaan kulit dan pada kedalamannya.

Apabila sinar laser ditujukan pada kulit, selnya bermula:

  • memanaskan badan dan bangun;
  • sel yang tidak berfungsi mula mati sepenuhnya dan jatuh;
  • sel yang terbangun membahagi dan memulihkan zon mikro kosong;
  • sintesis elastin dan kolagen diperbaharui.
sebelum dan selepas peremajaan kulit wajah di rumah

Kesan teknologi ini berbeza, bergantung pada seberapa dalam pancaran akan melintas. Oleh itu, peremajaan pecahan terbahagi kepada:

  1. Ablatif. Dalam proses ini, mikropartikel mati dikeluarkan dengan laser di permukaan kulit, dan kawasan yang terganggu berkurang dari masa ke masa. Setelah peremajaan seperti itu, kulit menjadi licin, seperti setelah mengangkat, dari hari pertama penggunaan.
  2. Tidak ablatif. Dengan interaksi ini, penciptaan mikrozon baru, elastin dan kolagen, berlaku dengan cara yang sama, tetapi hanya laser yang memasuki kedalaman kulit. Selepas itu, kesan kulit awet muda dirasakan untuk masa yang lama.

Peremajaan pecahan dilakukan sekiranya:

  • tanda regangan, parut atau urat labah-labah yang teruk;
  • liang yang diperbesar;
  • jerawat;
  • pigmentasi;
  • kulitnya lembik, kendur, dan hilang kecantikan;
  • kedutan dan kaki gagak muncul di sekitar mata.

Walau bagaimanapun, peremajaan seperti itu tidak boleh dilakukan sekiranya:

  • kulit wajah meradang;
  • jangkitan pada kulit;
  • reaksi alahan;
  • tumor malignan di kawasan di mana pancaran laser akan melepasi;
  • epilepsi.

Dari perkara di atas, dapat dilihat bahawa terdapat lebih banyak petunjuk daripada kontraindikasi, oleh itu, hampir semua orang boleh menggunakan prosedur seperti itu, namun demikian, agar tidak membahayakan kesihatan mereka di masa depan, disarankan untuk menjalani pemeriksaan penuh di hospital sebelum itu.

Peranti dan peralatan

Peranti asli untuk peremajaan kulit rumah dianggap darsonval. Peranti ini memperbaharui sel-sel usang dengan arus impuls. Selain melicinkan kedutan, ia menghilangkan simpanan lemak berlebihan, jerawat, pasca jerawat, serta parut dan parut.

Masa peremajaan dengan alat sedemikian adalah 10 sesi 15 minit. Akan sangat baik jika anda melakukan 4 sesi dalam setahun.

Sebelum memulakan sesi darsonvalization, anda perlu melakukan perkara berikut:

  1. Keluarkan semua hiasan.
  2. Melincirkan kulit dengan losyen bebas alkohol, jika tidak, kecederaan kulit mungkin berlaku.
  3. Rawat elektrod dengan alkohol dan masukkan ke dalam peranti.
  4. Kulit berminyak, selain losyen, mesti ditaburkan dengan serbuk.
  5. Untuk mengelakkan percikan api keluar, sokong elektrod di dasar dengan jari anda dan pastikan bahawa tidak ada orang lain atau benda logam di dekat anda.

Peranti harus merawat semua kawasan muka. Di tempat yang mempunyai parut dan parut, pegang peranti untuk jangka masa yang lebih lama. Gerakkan peranti di sepanjang garis urut. Mesti ada rehat 1 hari antara sesi.